Claxonaţi, vă rog!

(Articol publicat pe Facebook pe 5 iulie 2013)

2012_orasul_european_piste_biciclete_transport_public_01De Crăciun i-am făcut cadou lui Mircea o bicicletă. Tot zicea că vrea să facă sport. El a ales-o cu mare grijă, după ce a studiat intens oferta, “a sunat un prieten”, respectiv a vizitat toate magazinele posibile şi imposibile. De atunci îşi cumpără o groază de accesorii şi chiar plănuieşte să facă tururi adevărate de zeci sau chiar sute de kilometri. Deci deja vorbim despre un hobby!

Respect un om care are un hobby (şi cum ar fi să spun altfel, când puţinul timp liber îl petrec, ca pe un hobby, pe Facebook!). Dar de câte ori îl văd că pleacă, mi se strânge inima şi ajung să îl dădăcesc: “ai grijă cum mergi!”. De ce? Nu sunt deloc condiţii pentru practicarea civilizată a ciclismului în Iaşi. Mă bucur că se văd zorii unor eforturi în acest sens, dar, să fim realişti – suntem încă departe!

Avem piste pentru biciclişti. Puţine, dar avem. Insă, nu îmi explic de ce, parcă sunt unse cu miere: merg  oamenii ca muştele pe ele! Nu contează că e liber trotuarul în rest, mergi, tataie, numai pe acolo! Când am vizitat Olanda, mi s-a explicat încă de la început, din prima zi, ca nu cumva să merg pe pista de biciclişti. Şi, gură-cască fiind, bineînţeles că am făcut-o, neintenţionat, dar am făcut-o! Nu vă spun ce claxoane am primit!

Chiar ieri, când coboram Copoul, am observat venind din vale, pe pista special creată pentru ei, un biciclist. In faţa mea, trei tineri plesnind de bucuria de a trăi, coborau exact pe acea pistă. Se uitau la cel de pe bicicletă, dar nici măcar nu şi-au pus problema să se dea din calea lui. Au rămas senini ca nişte bariere ambulante. Biciclistul i-a ocolit, ieşind de pe pistă, dar fără să îi claxoneze sau măcar să le spună ceva şi şi-a continuat destoinic drumul.

După mine, au greşit şi tinerii, dar şi biciclistul! Claxonează, mon cher! O vor lua, fără doar şi poate, ca pe o mare impertinenţă, dar, dacă ar fi claxonaţi de toţi, şi-ar da seama că poate chiar ei au o problemă. Asta se cheamă educaţie. Şi chiar nu e vina lor: niciodată nu li s-a atras atenţia că greşesc. Deci, ce este claxonul: o lecţie! Claxonaţi, deci! Educaţi-vă concetăţenii!

@driana

Lasă un răspuns

