Be all you can be!

390-girl-0516Într-o zi, în cadrul unui eveniment la care am participat toţi Manolicii, un domn mai în vârstă s-a adresat fetelor mele: voi, acasă la voi, să spălaţi vasele şi să le ştergeţi cu prosoapele, pentru că sunteţi fete, iar Mihai să mănânce în vasele curate, pentru că e băiat. Le-a repetat acest lucru de patru ori şi de fiecare dată le cerea confirmarea: „Da?”, iar ele spuneau „Da!”. Eu sufăr de o boală: corectitudine şi îmi tot ţineam gura să nu răspundă ce-i venea… A venit apoi şi la mine cu tot cu copii, spunându-mi că a stabilit cu ei că fetele vor spăla vasele în familie, iar bărbaţii vor mânca. Cum nu pot să tac (pentru că nu ar fi fost corect!), am răspuns cât am putut eu de diplomat şi de binevoitor: bărbaţii să le cumpere maşini de spălat vasele şi vor mânca împreună!

Am înţeles perfect intenţia prietenoasă şi binevoitoare a acelui domn. Scopul a fost unul umoristic, fără doar şi poate, dar sensul strict m-a îngrijorat. Hai să explic!

Copiii sunt nişte puiuţi nevinovaţi, care primesc non-stop prescripţii ce devin, ulterior, principii de viaţă. Mihai avea 3 ani când a venit acasă de la grădiniţă cu texte de tipul „locul femeilor este la cratiţă” sau „bărbatul este şeful”. Atunci am înţeles că apare la orizont o posibilă problemă: să cresc la casa omului un puiuţ misogin, ceea ce nu aş putea accepta! Aşa că am stabilit un obiectiv, o strategie şi tactici! L-am luat de mic în bucătărie, mă ajuta la toate şi îi făcea mare plăcere. Chiar îmi spunea că poate va deveni un chef şi eu i-am spus “Be all you can be!”. Ce e rău în a fi independent, să ştii să te descurci în bucătărie, băiat fiind?! În plus, îl desemnez periodic şeful copiilor (şef peste fete) şi îi explic ce responsabilităţi decurg din această funcţie. Nu e uşor să o ai ca şi subaltern pe Eva! Ea îi face toate şicanele posibile, dar Mihai are de învăţat o lecţie: respectul se câştigă, nu se cere! Şi, în plus, trebuie să pui şi tu umărul într-o relaţie ca treaba să meargă!

În acelaşi timp, cultiv independenţa fetelor, cu tot ce derivă din aceasta! Ştiu că mă aşteaptă la orizont adolescenţa lor şi sunt îngrozită, dar mai ştiu că vreau să fiu lângă ele. Refuz să accept ca cineva să le bage în cap că sunt inferioare bărbaţilor. Nu sunt nici inferioare, nici superioare, ci sunt egale. Pot parcurge fix acelaşi drum, pot să îşi stabilească fix aceleaşi ţeluri în viaţă, pot fi exact ceea ce vor ele să fie. Locul lor nu este în urma bărbatului, ci alături de el. Şi dacă vor spăla vasele, e pentru că ele vor decide acest lucru şi nu pentru că locul lor este la cratiţă.

Sunt femeie şi blondă, deci discriminările nu au lipsit în viaţa mea, dar am ales să nu fiu sau, mai ales, să nu mă simt discriminată. Dar mai sunt şi mamă de fete blonde şi am hotărât să le cresc puternice şi independente. Prescripţia mea atât pentru ele, cât şi pentru Mihai am decis să rămână “Be all you can be!”.

@driana

Lasă un răspuns

