Efectul unei critici

thumbs-up-thumbs-downAzi viaţa mi-a adus o situaţie inedită: m-am confruntat cu un critic. Polemici am mai dus eu pe tot felul de teme, dar niciodată nu am primit o critică în faţă pe marginea scrierilor mele. Şah? Şah mat?!

Scriu de multişor. Mai întâi am publicat pe Facebook sub forma Notelor. Apoi m-au descoperit cei de la Catchy şi mi-au propus să-mi publice câteva din scrierile mele. Cu timpul, când am simţit că am crescut suficient, mi-am făcut şi un blog. Un parcurs “normal” zic eu pentru un amator. Nu am pretenţia că scriu literatură. Scriu … ce scriu… şi o fac cu plăcere. Scriu pentru mine şi pentru încă un număr nu foarte mare de ochişori care văd la fel sau simt la fel ca mine.

Nu ascund faptul că printre subiectele mele favorite sunt copiii. Scriu cu cea mai mare plăcere din experienţa mea de mamă. Nu e vastă, dar nici zero. Şi, din puţinul ei, am “cerneală” pentru condei. Cum e cerneala sau cum e condeiul … asta abia acum îmi pun problema!

Azi, într-o discuţie banală, a venit vorba şi despre faptul că scriu. Persoana din faţa mea nu-mi citise niciun rând, nici nu mă cunoştea, de altfel. Dar mi-a spus foarte deschis că nu vede de ce ar citi vreun rând de-al meu despre experienţele cu copiii mei, câtă vreme nu am cei mai realizaţi copii sau, măcar, câtă vreme nu am excelat eu ca mamă în creşterea şi îngrijirea copiilor… Şah! Şi a continuat: sunt copiii mei cei mai buni în clasele lor sau au intrat la cele mai pretenţioase şcoli din oraş? Nu… răspund eu… Dar atunci eu, ca mamă, sunt o mamă perfectă, care face totul “ca la carte”? Nu, răspund eu din nou… Şah mat!

Adevărul e că numai mamă-model nu sunt! Mai şi scriu despre “erorile” mele! Nu am timp pentru ei, gătesc când şi când, fac teme cu ei, dar nu sistematic, nu îi duc la activităţi extraşcolare, pentru că nu am timp să fac pe taximetristul, nu ajung la toate şedinţele cu părinţii – oricât de mult mi-aş dori, nu pot ajunge simultan la două serbări sau la deschiderea anului şcolar la două şcoli diferite, aşa că mă văd nevoită să aleg la cine merg, negociez cu copiii şi nu dictez, nu îmi prea iese culcarea la ore fixe sau mâncarea după regim… Iar copiii – nu sunt cei mai buni, dar nici nu mi-e ruşine cu ei!

Atunci despre ce scriu? Cred că scriu despre mama normală, nu despre o zână. Nu am o baghetă magică şi oricât m-aş da peste cap, aş obţine cel mult o migrenă puternică! Sunt o mamă care are marele tupeu să îmbine o carieră a ei, cu cea a soţului şi, împreună să gestioneze afacerea numită “familie”. Grea afacere! Unele mai dau şi faliment… Dar a noastră merge şi e şi pe profit – ce se măsoară în iubire, multă, tare multă iubire! Avem trei produse: trei copii! Fiecare, însă, generează costuri foarte mari, în special de timp – fiind unicate, nu produse de serie! Şi nu avem rebuturi! Zero rebuturi! Cum reuşim? Cu multă migală. Uneori unul are nevoie mai mare de atenţie, alteori altul, dar nu poţi neglija pe nimeni! Şi poate produsele nu sunt cele mai valoroase de pe piaţă, dar pentru noi sunt nepreţuite, pentru că numai noi ştim cu ce efort le-am făcut ceea ce sunt! Şi cât de mult ne-am uitat pe noi în tot acest proces…

Cam aşa sunt şi nu-s perfectă! Dar am tupeul să scriu despre asta! Şi scriu cu drag, că nu scriu din cărţi, nu scriu teorii şi nici teoretic. Nu dau reţete, pentru că nu există reţete. Există doar lecţii de viaţă scrise şi mai ales trăite cu foarte multă iubire. Cam atât! Dar mai există şi altă “literatură”, scrisă de oameni-model, ce au copii perfecţi. Şi e minunat că e aşa! Pentru că avem “repere” pe care puţini oameni le vor atinge cândva, dar măcar ştiu spre ce să tindă … dacă ar vrea să “sufere” o comparaţie. Dacă eu dau polul negativ, tot e bine: măcar ştim că se poate şi mai rău! Oare nu e loc pentru toţi sub soare? Şi… cam atât!

@driana

Lasă un răspuns

