Aşchia nu sare departe de trunchi

1613988_667265496653862_1092788101_nNe aşteptăm ca “BOŢI” – boţul nostru de aur – să ne moştenească în totalitate. Ne căutăm cu aviditate trasăturile pe chipul noului născut şi spunem victorioşi: “Aha! Are nasul meu! Are bărbia mea! Are buza de sus a mea!“. Ţin minte cum îl studiam pe Mihai şi cum nu regăseam aproape nimic din mine. Şi m-am trezit spunând cu voce tare: “Lasă, că se mai corectează el!” Mircea m-a auzit şi cât am mai râs împreună pe chestia asta! Chiar a devenit un banc al nostru!

Dar, de fapt, copiii ne seamănă în multe alte privinţe. Eu, îmi tot repetă părinţii, am plâns isteric până la 11 luni! Aveam ceva de reproşat… mă justific acum! Mi-au tot spus “Să ai şi tu o asemenea progenitură!”… Şi cum Universul nu ştie de glumă, Mateea a plâns astfel, dar numai până la 3 luni şi jumătate. 1-0 pentru mine! Mateea seamănă, într-adevăr, cel mai bine fizic cu mine, dar regăsesc in Eva ceva mai mult din personalitatea mea.

Îmi povestesc părinţii cum a fost prima dată când am venit în Iaşi de la Suceava. Eu aveam aproape 2 ani, iar fratele meu aproape 4 ani. Ne-au lăsat singuri afară, dar ne supravegheau, fără ca noi să ştim, de la balcon. Eram grăsuţă, mergeam legănat, dar am ţâşnit ca o săgeată când am văzut că cineva ridica mâna asupra fratelui meu şi am sărit la bătaie. Am fost cam bătăuşă. Veneau uneori părinţi la uşă să mă “reclame”, dar ai mei nu mi-au zis nimic. Au spus că mă voi descurca în viaţă şi erau chiar mulţumiţi. „The old school”

30 de ani mai târziu o duc pe BOŢI nr. 3 – Eva – la grădiniţă. Vin după două ore şi mă aştept să o găsesc stoarsă de plâns (cum au fost şi fraţii ei mai mari la vremea lor), dar Eva se juca de zor şi fericită mă întreba de ce am venit aşa de devreme. Stupoare! Mă uitam la ea ca la o “abatere” pozitivă. Am întrebat-o timid cum a fost, ce a făcut, cum sunt copiii… Ea mi-a răspuns senină: “I-am bătut pe toţi!” Nici nu ştiu dacă am întrebat eu sau nu “De ce?!”, eram prea uluită. Dar ea m-a lămurit: “Care punea mâna în părul meu primea un pumn. Acum nu mai pune nimeni mâna!” Avea părul lung până la brâu şi tot numai inele. Deci, în plină cultură Barbie, era greu să nu o remarci şi să nu vrei să te joci cu părul ei. Îi înţeleg pe copii! Dar, în doar două ore după ce i-a “bătut”, au devenit cei mai buni prieteni. M-am interesat la “Doamna” şi ea mi-a spus că nu a fost o bătaie, ci, de fapt, i-a zguduit niţel sau i-a îmbrâncit – deci o chestie normală în stabilirea raportului de forţe sau a “teritoriului”.  A continuat să îi “bată”, “dar numai când o meritau” (am încheiat citatul din Eva). Eu nu am primit plângeri. Poate părinţii lor erau mult mai toleranţi sau poate felul de a fi al Evei a făcut să aplaneze chiar ea din faşă orice formă de conflict. Şi chiar aşa e şi normal! Gândiţi-vă cam câte încăierări ne-au creionat copilăria! Stăteam toată ziua afară şi era normal să ne mai certăm, să ne mai luăm de păr, dar asta nu ne împiedica să ne continuăm joaca împreună. Pe atunci părinţii nu stăteau pe margini să ne supravegheze şi să intervină la prima noastră nemulţumire. Aşa am învăţat să ne descurcăm şi să ne măsurăm propriile forţe prin raportare la ceilalţi. Ne-am adaptat şi am crescut mai puternici. Asta a făcut şi Eva. A văzut o problemă, a acţionat cum a considerat că e mai bine pentru ea atunci, a suportat şi consecinţe – fără îndoială, dar a învăţat şi i-a ajutat astfel şi pe ceilalţi să îşi înveţe partea lor. Nu sunt pentru bătaie, dar sunt pentru copilărie – cu setul ei complet de lecţii. Şi, între ele, sunt şi greşeli pe care trebuie să le facă pentru a ajunge mare şi viguroasă. Cert este că o văd crescând cu puterea unei buruieni, dar cu dulceaţa rodului bun şi îmi spun: “Se va descurca în viaţă!”. Apoi îmi zâmbesc amintindu-mi de ai mei! Şi sunt mulţumită, că doar e aşchia mea!

@driana

Lasă un răspuns

